Thursday 31 January 2013

Kejora, Anak Gajah Pigmi Sabah (Cemar)



Aku dilahirkan setahun lalu, 2012.
di bumi yang kucintai. Aku dipanggil Kejora.
nama yang indah, menyentuh tiap sukma
penyair.

Sejak hari pertama ketika kubuka kelopak mata
dan menghirup udara Rimba Jati, minum dari
air sungaimu, jernih dan manis. Buah rimbamu
lebat. Di sini, kedamaian hidup. Syurga di bumi
peribumi.

Aku, Kejora, dipanggil Gajah Pigmi Sabah
Mak dan Aba, selalu mengingatkan Rimba Jati
ini perlu dipelihara dan dilindungi. Pembawaan
kami lembut. Kami menyayangi bangsa manusia,
Kekadang kami di pinggir jalan melihat land cruiser
berhenti dan mengambil gambar.

Aku, selalu memainkan belaian, supaya orang-orang
melihat aku, anak Gajah Pigmi Sabah yang comel.
Kami menghormati warga manusia, peribumi atau
turis. Ibu selalu bilang, "Hutan tinggal sedikit, dan racun
makin banyak dipakai orang." Hati-hati ketika minum air
dan jangan makan terus menelan.

Satu hari musibah itu datang. Aku, Kejora bingung dan
tak mengerti apa terjadi. Aku melihat Pakcik dan Makcik
rebah dan terbaring di pinggir jalan berlumpur. Aku tak
mengerti. Yang terakhir Mak pun rebah, mak seakan ingin
meninggalkan pesan tapi aku tak sempat mendengarkannya.
Kucuba membangunkan mak. Mula, ada juga gerak-gerak
dari belaiannya tapi kemudian berhenti. Kucuba sepanjang
hari, tapi tak ada balasan dari Mak. Demikian pula kepada
keluargaku yang lain.

Ketika kulihat manusia datang dengan deretan kereta panjang. 

Aku bukan kepalang gembira dan bersyukur.
Wahai manusia, kau memang patut diberi penghormatan.
Mereka telah datang di saat yang dibutuhkan. Sekalipun aku
mulai merasa lemah. Terima kasih warga manusia. Aku di-
berikan susu.

Kota Kinabalu
1 Februari 2013

*Antologi Puisi Kembara GAPENA terbuka 2013
*Antologi ITBM, 2013 (Bahagian II)




No comments:

Post a Comment