Monday 28 January 2013

Dunia adalah bayang-bayang (Ketuhanan)

Jika kau kepunyaan Tuhan, Dunia ini punyamu.
Aku mencari diriku di dalam kalimat itu.
kubawa ke mana-mana kalimat itu sekalipun
ke dalam mimpi. Aku tak berhenti mencari
maknamu dalam firasat dan menggali isinya.

Dalam janin, suara itu telah memperingatkan
kau dari ummat yang sempurna. Kau bisikan
ke dalam telingaku dan Kau mensucikan noda-
noda hitam di dalam sukma. Aku tumbuh membesar
dalam kandungan-Mu seperti seorang ibu menjagai
diri dari cedera atau disakiti.

Di situ, ada pintu kebaikan. Masuk ke pintu
kebaikan, di situ ada keselamatan. Jalan
ke pintu samawi. Aku menemukan diriku,
dalam kalimat-kalimat-Mu yang indah.

Tidaklah aku menjadi kepunyaan-Mu,
sekiranya diri ini masih mencintai dunia
Tidaklah aku ummatmu yang sempurna
jika aku menutup sendiri pintu pengorbanan.
Sekiranya kau ada walau sedikitpun dunia
dalam sukmamu. Setiap kali melangkah,
kedua kakimu mengheretmu jauh ke belakang.

Puncak keimanan itu adalah pengorbanan
suatu yang kita cintakan. Lalu dunia ini adalah
bayang-bayang mengikut ke mana saja kau pergi.

Kota Kinabalu
29 Januari 2013
*AP BBSS





No comments:

Post a Comment