Wednesday 2 January 2013

Ya Rabbi, Aku Datang Kepada-Mu*(ALBDSM)



Ya Rabbi, aku datang meminta kepadamu
kerana yang lain tidak ada satu kekuasaan
selain-Mu. Yang lain itu, hanya bikinan
dan tak abadi.

Ya Rabbi ketika aku lapar dan dahaga
aku datang kepadamu, memohon
sekalipun pada mereka, itu
adalah waktu tidur yang baik.

Ya Rabbi, di penjuru pintu itu ada
kasut telah haus, kupakai ke sana
ke mari seperti teman di lembah
kemarau dan sunyi. Saat aku ingin
mendapat yang baru, aku datang pada-Mu.

Ya Rabbi, jauh di tanah asing dan
jadi orang asing. Saat mereka
melihat aku, mereka buas dan kasar
Dalam rasa sakit dan kepedihan
aku pun datang pada-Mu, kupinta kekuatan
dan perlindungan.

Ya Rabbi, dalam pertarungan
dalam sukmaku, begitu hebat aku
hampir kecundang lalu nama-Mu
kupanggil.

Ya Rabbi,  sedang aku dipukul gelombang
dan ribut tofan, aku tak bermaya,
terumban-ambing di tengah samudera
lalu aku tunduk dan berdoa langsung
kepada-Mu.

Ya Rabbi, ada waktunya aku terkepung
tak ada jalan keluar, seakan habis ikthiar
dan hampir patah semangat maju
Harapan menipis, kemudian ada tangan
memberi jalan lalu .

Ya Rabbi, Kau mendengar doa-doa
dan membalasnya. Kalau tidak, mudah
aku terjerumus jadi anak berdosa
dan derhaka.

Ya Rabbi, aku tak pernah dan tak akan
puas bercakap-cakap dengan-Mu. Walaupun
musuh terus menggeroyok, mendera dan
menzalimi diri, aku tak akan berpaling-
tadah. Tak akan berpaling tanda.

Ya Rabbi, aku tenggelam dalam
kejuitaan firman-Mu.
Tanpa  saksi kekasih-Mu,
Muhammad Rasulullah,
aku api yang membakar diriku.

Ya Rabbi, bila aku nyatakan cinta pada-Mu
dan berpegang pada tali-Mu, bukakan pintu
itu  padaku.

Ya Rabbi, dalam sukma ini
ditanam dari benih-Mu terpilih
tumbuh menjadi serambi darah
ke seluruh tubuh ini. Sekiranya,
yang datang itu adalah algojo,
lalu menghukum dan memotong
tangan dan kaki, silakan,
tapi kau tak akan dapat
menetak akar tunjang yang
mencekam di tanah sukmaku.

Ya Rabbi, berenanglah dari setitik noftah
bersenyawa di dalam kandungan yang dipelihara
dan dilindungi-Mu. Ia adalah doa-doa yang turun
dari langit samawi. Dan jadilah kau anak wakaf
yang dijanjikan dan dipersembahkan kepada-Mu.

Kota Kinabalu
2 Januari, 2013

*Antologi Puisi, 'Lirik Bulan Di Sukma Malam', Sabahuddin Senin dan Kamaria Buang, Borneo Top Publishing House, 2013
*Dikirimkan untuk siarkan Majalah Wadah, 14 Januari, 2013

No comments:

Post a Comment