Wednesday 23 January 2013

Kekasih-Mu, Muhammad, Rasulullah. (Ketuhanan)

Engkau adalah mentari rohani menghalau kegelapan
Hadirmu mengakhirkan kemarau panjang dan melahirkan
Jutaan bintang-bintang gemerlapan di langit-Mu.

Tiada syafaat selain engkau, jalan ke langit samawi
Engkau, kekasih-Mu, yang sempurna dan tanpa aib
Tiap sukma minum dari air pialamu tak akan puas.

Kau tanam kalimat tauhid  di bumi dan langit
Allah yang satu, tiada Tuhan melain Allah dan
Muhammad itu Rasulullah, dan menjadikan aku, Muslim

Tanpamu, kekasih Allah, aku komet yang hanggus
debu jalanan terbawa angin ke sana ke mari tanpa
tunjangan dan terpenjara dalam nafsi-amarah sampai kiamat.

Ya Rabbi, bagaimana aku merindukan wujud yang sempurna
Rasulullah mengajarkan dunia, Islam, ugama yang hidup
kerana Allah berkata-kata semalam dan hari ini.

Kau yang mengajarkan kecintaan dan kasih-sayang
pesan kedamaian, menjauhkan yang mungkar, dan kebencian
Musuh-musuhmu, pun memuji wujud suci Rasulullah.

Muhammad, kekasih Allah, mengangkat martabat kaum hawa,
ke puncak mahligai langit tertinggi, melindungi anak yatim piatu,
golongan miskin dan  memelihara  hubungan jiran tetangga.

Kalau kau benar cintakan Allah dan Rasulullah
bermula dari sukmamu, mengucap salam, bermuka manis
menjauhi kebohongan, menjaga amanat dan menekan kekerasan.

Ya, Rabbi, berikan aku kekuatan biarkan sedikit bagai
sentuhan gerimis ke dalam sukmaku, supaya aku dapat berkorban
membawa suara-Mu ke belantara dan sempadan tak tersentuh cahaya.

Kalau cintaku pada Kekasih-Mu ini, sampai dipanggil kegilaan
aku tak akan peduli kerana di sini aku menemukan kedamaian.
Kedamaian di riba Kekasih-Mu, dan melihat-Mu langit kristal.

Kota Kinabalu
24 Januari 2013










No comments:

Post a Comment