Tuesday 18 December 2012

Waktunya Telah Sampai, Ini Kalilah.(Ketuhanan)

Waktunya telah sampai
derap kaki dan lafaz kata
aku tak akan menyepi dalam ruang sunyi.

Mari, merayau ke lembah kata
aku ingin menerebos ke langit biru
sampai ke cakerawala menyingkap rahsiamu.

Ya Rabbi, kau telah menyentuh sukma
dan di situ ada kekuatan dan siap-siaga.

Ayuh, Gazelku, kita bersama menerjang
dalam udara terbuka
Mari, Kuda semberaniku, pacu, sampai ke rembulan.
Aku tak akan dikalahkan
dan dibelakangkan
atau dipinggirkan.

Beri aku  satu kata perbuatan
maka akan kulengkapkan sebuah kalimat juang
yang menawanmu.

Beri aku ruang, ruang terbuka
yang kuingin telinga dan sukmamu

Beri aku pengertian walau sesaat
selepas itu pergilah dengan aman

Berikan aku jawaban tegas
bukan ucapan mengigau dan bercerotoh.

Salam buatmu
waktunya telah sampai, ini kalilah

Kota Kinabalu
19 Disember 2012
*Satu puisi untuk AP diselenggarakan oleh  sdr. Saleeh Rahamad, PENA.

No comments:

Post a Comment