Sunday 4 November 2012

Aku Masih Bermimpi Orbit Baru* (Indah)(Metamorposis)

Rupanya setengah abad telah
terbang, menjauh ke bintang
Suriya dan aku masih bermimpi
orbit baru. Aku masih di sini,
berkemas dan berangkat. Ketika
malam turun, aku telah berada
di pinggir kotamu. Aku terpanggil.
Kembara ini, perjalanan kasih.
Aku tetamumu memasuki
halamanmu, beradab. Usah
kau ragu tentang burung yang
terbang di langitmu, kepayahan
ini menjadi penawar sukma.
Kau bertanya, "Apakah kau
tak merasa lelah?" Jawabnya,
"Tentu tidak." Tiap kali gong
dipalu terasa langitmu segar.
Dan bumi adalah hamparan
anak-anak kata tumbuh menjadi
dewasa dan puitis. Danau
mengalir ke rembulan di malam
purnama, cahayamu hinggap
pada tiap kata, menjadi pantun
dan syair. Ladang kata-katamu
terpelihara dalam segala musim
doa ini turun-temurun di lidah
jenerasi sebelum, sekarang dan
akan datang. Matamu saujana
dan sukmamu melayu dan Malaysia.

Tawau
4 November 2012



No comments:

Post a Comment