Monday 14 May 2012

Lagu Kathy Dan Aku (OZ)

Akhir musim dingin menjelang musim bunga
wajah Kathy bagai lebah yang tercium kembang bunga di taman
aku  mencium pipinya seperti mencium Latifah, kuda semberani
"Kamarmu telah siap. Berehatlah. Makan malam nanti dikejutkan."
Kumasuki kamar meletakkan tas pakaian di atas lantai
lalu baring di atas ranjang tidur sambil melihat rak-rak buku
mengepung dari empat penjuru sampai ke bumbung rumah.

Mentari hujung musim perlahan turun berendam
aku duduk tertib mendengar Kathy duduk di kerusi roda
"Silakan. Aku tau kau lapar singa menunggu mangsa."
aku mengunyah perlahan, melirik Kathy senyum.
sesekali menyedut udara dalam.

Kathy telah beredar, esok kembang harapan
Udara harum datang dari kamar Kathy seperti kembang bunga melati
pembantu sabar dan itaat selalu disamping Kathy
supaya tidurnya aman dan mimpinya tak terusik.
Hidup Kathy bagai Latifah, terjangannya kencang menerpa angin
Kathy telah berhenti makan dengan lidah dan menelan
Tapi, cinta Kathy terhadap hidup bagai derap kencang Latifah.

Esoknya, Kathy seperti mentari pagi segar siap-siaga
"Hari ini kita akan bertanam bunga." perintah Kathy
Aku menurut seperti Latifah, berjalan dari belakang.
Sekarang Kathy lebih ghairah pada hidup
lebih dari Koala yang bersandar antara dua dahan Eukliptus.

"Keluarkan dari pasu bunga Tulip, Daffodil, dan Iris
 "Ya, tanamkan di situ."

Latifah, kuda semberani merindukan Kathy
sekalipun kemalangan itu tak mengendurkan langkah kakinya
akhirnya siang itu datang juga
Kathy telah damai, sedamai bintang di tengah malam.

Canberra
12 Mei 2012






1 comment:

  1. sedih sekali puisi ini.

    Untuk Kathy,
    akanku kalungkan di lehermu bunga melor,
    harumnya kauhela nyerap ke hati,
    tenanglah dan berbahagialah kau hari ini,
    bayangmu telah pulang.

    ReplyDelete