Friday 11 May 2012

Lagu Buat Kathy, Latifah Dan Aku (OZ)

"Mengingati orang yang telah lalu, datang mengetuk pintu
masuk sebagai teman lama tak berjumpa, ramah dan sopan
wajahmu jelas, bukan dalam mimpi, dalam jaga, mendengar bicaramu.
Dalam musim panas, aku bertamu, kau melayani, mesra selalu."

"Seumur hidup aku belum pernah menunggang kuda
aduh Kathy, bagaimana kalau jatuh gedebok patah tulang belakang.
aku mencari simpati, sambil menendang kecil tanah dari hujung kasut.
kepul-kepul debu naik ke atas, mentari pun masih bersahabat
embun pagi berang meninggalkan selimutnya dan berlalu."

"Ini Latifahmu. Kau pasti sayang pada Latifah, kuda berdarah Arab
Bukankah, kau yang memberi nama, indah dan senang diingat
Mari ke sini, tangan kananmu, usap lehernya, usah takut
Kudekati Latifah, dalam gegebah, tetapi hati-hati
tanganku menyentuh Latifah, membelai, mengurut-urut lehernya
terasa aku mulai tergoda. Kathy memandangku tanpa berkata."

"Latifah, berkulit cokelat berkilat, matanya ayu dan memikat
Kathy telah meletakkan pelana pada Latifah tanpa protes
pepohonan Eukliptus memerhatikan perlakuan kami dari jauh
sesekali Kathy mengusap leher Latifah ,"Good girl"."

"Naiklah, letakkan kaki kirimu di sini lalu naik ke atas.
Kathy mengarah, mesti dipatuhi dan aku menurut
lalu duduk di atas pelana, Kathy memegang tali, Latifah akur."

"Yang benar, duduk di atas kuda terasa aku sebagai maharaja
memasuki kota jajahan dan mengumumkan kemenangan
hukuman mati kepada tawanan durjana."

'Inilah lambang kekuasaan. Mara ke depan, perluaskan jajahan, lamunku."

"Dengar, kau mesti menendang kecil ke perut, itu isyarat pada Latifah."

"Tak tuk, tak tuk, Latifah bergerak perlahan, aku berasa

bandit Meksiko dengan topi lebar memasuki desa."

"Aku membongkok sedikit ke depan, menepuk-nepuk lehernya,
"Latifah." Kupanggil namanya berulang dalam wangi pagi."

"Sayangnya, tanah rata membidik rasa, berolah seperti penyerang
aku mulai mempercepatkan lari Latifah, belum puas, mau lebih kencang
biar lari Latifah  bersayap terbang ke langit.
Aku mulai ganas dan bengis seperti Hulagu

derap Latifah semakin laju, sepantas angin kering musim panas."

"Latifah, kuda semberani, muda dan tangkas
ketika lari Latifah kencang, aku mencium bala
mampus aku, Latifah berhenti, aduh, apa harus diperbuat
kupandang pada mentari siang, langit, pepohonan Eukliptus,
dataran rata, pagar kayu, balingkarung, ular, burung kakaktua,
kanggaru, landak. Mari jadi sekutu, tolonglah aku, rayu Latifah!"

"Latifah, kuda semberani sedar ini kekalahan yang bermartabat,
pacu lariannya menjadi kurang dan perlahan, kulihat Kathy datang berlari
lalu berkata,"apakah semuanya, ok." Aku mengangguk, turun dari pelana
tanpa kata aku mengelus leher Latifah.

 "Kathy senyum, mentari lega, dan alam raya pun bertepuk tangan
hanya aku menyembunyikan rasa."

Canberra
11 Mei 2012



1 comment:

  1. latifah. kelembutan. di musim panas. yang berundur ketika debar rasa memuncak. berundur sebelum tersasar.

    ReplyDelete