Saturday 23 March 2013

Maafkan, Kalau Aku Begini*(ABMMK)

Maafkan, kalau aku tak membaca rahang
gelombang yang datang bergulung-gulung
aku melihat tanah runtuh menimbus jalan
dan membongkar akar-akar pepohonan
mendung berarak menyerap langit biru.

Maafkan, banyak berita terlepas pandang
ketika bumi bergerak aku berfirasat
berlari ke dataran tinggi lalu memandang
ke bawah. Selalu sepi sebelum kedatangan
yang lebih besar.

Maafkan, kalau aku tak melihatmu
dan tak mendengar suaramu tapi aku
tak akan melupakanmu. Ketika aku
jauh daripadamu, bagaikan aku
kehilangan mata dan melihat segala
dalam kegelapan. Tapi sukmamu
dan sukmaku masih berdegup dan
bergerak arah yang sama.

Maafkan, sekalipun perlahan aku masih
datang kepadamu, segak dan senyum
bahasaku sederhana dan kau menyukainya.
kau datang memberi salam dan aku menyambutnya.

Kota Kinabalu
24 March 2013

*AP Bebas Melata MELANTUN KASIH, EDITOR, Othman Ramli, Sarjana Media SDN                               BHD, 2013.

No comments:

Post a Comment