Sunday 18 May 2014

Tak Akan Sama Dengan Yang Aku Bicarakan**(Ketuhanan)

Telah kudengar perintahmu
tapi ini soal iman tak ada jual beli
angin siang terhalau ke pinggir
bumi diam menyimpan sesal ratusan tahun
rimba jati seakan berceretu.

Mengapa kau mendera dan mendabik dadamu
sedang mereka akan terus memburumu
dengan peluru fitnah.

Kalau mereka tak ingin berganjak
dan menyembur kata-kata fitnah
aku takkan duduk di tengahmu
dan mendengarmu sampai habis.

Aku tak bermimpi sejengkal tanah
apalagi memasuki ke dalam sempadamu.

Perbualan kita semakin
tak ada titik temu
Kau pun tak ingin mendengar
Yang kau lihat tak  sama
dengan aku lihat.
Apa lagi yang aku fikirkan
Kau membantah tanpa alasan
Kau tak puas dengan perbualan
kalau tak mendera dan menidakkan
hak kita berlainan pendapat.

*Dikirimkan kepada Majalah Dewan Sastera 19 Mei 2014

No comments:

Post a Comment