Monday 13 May 2013

Kau Telah Memberi Isyarat Dalam Diam* (Indah)

Apa yang ingin dibimbangkan
memang dari dulu sudah begitu
siang berganti malam
malam berganti siang
aku masih di sini
dalam diam mempelajari rimbamu
dan mengelak jalan mati
atau tersasar jauh.

Aku orang kecil, lidah ini
pernah mencicip madu dan cuka!
indera ini masih peka pada firasat

Ketika kau lalu melintas
aku sempat memberi salam
dan menjabat tanganmu
biasalah pada orang kecil
kalau tak hanya memandangmu
dari jauh.

Aku melihatmu jalan tergesa-gesa
ketika malam kau menggantungkan tanglung
impianmu.

Apa yang kau kejar
adakah suara hatimu
atau kau ingin meraih kemenangan sendiri
Ketika alam memberikan isyarat
kau tak dapat menghindar
batukmu di tengah malam buta
bayangan sebuah kenyataan.

Seperti kucing, orang kecil mencium
bau rangsangan di dalam udara
dan membaca gerak-gerak lidahmu
degup nafasmu dan hayunan tangan
dan dari sinar matamu.

Siapakah  yang akan terkorban
dan berita yang terhukum
telah sampai. Algojo telah siap
menjalankan perintah.
Kau telah memberi isyarat 
dan dalam diam kau menambah sekutu.

Di bumi peribumi ini aku
memberi laluan kepadamu
tapi tak selamanya, langit berubah
aku menunggu pertukaran musim
membawa hujan semi.

Kota Kinabalu
13 Mei 2013










No comments:

Post a Comment