Friday 19 July 2013

Sekilas Fikiran Malam Ramadan

Maafkan saudaraku kalau janji-janji
yang pernah dilafazkan tak pernah di-
penuhi.

Usah menuduh kepada apa yang tak
pernah dikerjakan menjadi ejekan
dan penghinaan di mata kasar.

Janji-janji langit tetapi menjadi
kau tak perlu gusar, kalau bukan
sekarang besok, kebenaran itu
melenyapkan keburukan dan
kepalsuan. Sayangnya, mereka
buta dan akan terus bertanya
tanpa puas.

Syukurlah aku bukan seorang
yang mudah memberikan janji-
janji untuk meraih kemenangan.
Lain dari janji-janji nubuat
lambat cepat itu adalah kemahuan
Tuhan Yang Maha Esa.

Ya Rabbi, jangan jadi aku
orang pelupa dan mungkir janji
Tiap janji akan diagih nanti.

Tapi kalau aku berjanji
untuk mengerjakan kebaikan
Tolonglah aku, Ya Tuhan,
kerana aku bukan orang politik
dan pendusta.

Kota Kinabalu
20 Julai 2013


No comments:

Post a Comment