Sunday 7 October 2012

Sebiji Mangga (Hewan)

Aku melihat di pasar, orang mula
jualan buah mangga, tandanya
musim mangga di sini.

Bertahun-tahun dua pokok mangga
di halaman rumah berbuah subur,
keduanya mempunyai aroma
yang berbeda. Yang satu berbuah
harum dan satu lagi biasa,
tapi asalnya mangga
memang sedap.

Mengapa aku memikirkanmu?
Lama sudah aku tak bertamu
ke halamanmu, kerana
aku telah berpindah,
jauh darimu, jauh dari langitmu.
Di sini, tak ada halaman
dan tak ada pokok mangga.

Aku melihat orang mulai
memakan mangga.
aku pun teringatmu,
jarak aku dan halamanmu
makin menjauh, dari kepulauanmu.

Di sini musim buah mangga.
Aku akan selalu mengenangkan
bau aroma
dan manis isi buahmu.

Sebiji mangga telah lama
tumbuh subur
dalam catatan harianku.

Honiara
8 Oktober 2012
*AP Volume 1, 2013


No comments:

Post a Comment