Sunday 8 June 2014

Tilawat Menjelang Ramadan*

Gema nafasku sederhana
pecah-pecah ombak di malam purnama
berhenti sebentar bercantum kembali
sepi di malam penantian.

Aku bukan seorang qari
ketika aku membaca kitab-Mu
seperti berada di lautan damai
dan gema di pergunungan.

Ma, kaulah juga mempersiapkan supaya
gunung dan air terjun di dua lembah ini
mengalir tak berhenti.

Seperti matari aku
tak berganjak mengirim cahaya
tiap pelayaran membawamu
ke cakerawala dan orbit
impianmu.

Ramadan o Ramadan
harum musim bunga
baca, baca, baca
lautan maknamu
kuselami
Laguku seperti
ombak-ombak ke tepian.

Ketika aku melangkah kepada-Mu
seperti aku telah melihat asap di kaki langit
sebentar lagi kapal akan kelihatan
lalu ketika sauhu dilabuhkan dan kapal merapati
pelabuhan, bimbangku telah terbang dibawa angin.

No comments:

Post a Comment