Thursday 26 June 2014

Bagaimana Aku Berterus-terang Padamu* (Puisi)(Metamorposis)

bagaimana aku berterus-terang padamu
gelombang datang bergulung-gulung
burung-burung terbang menyeberangi benua.

bagaimana aku berterus terang padamu
rumahmu gundah tidurnya dari semalam
kau telah mengulang khabar kedatangan.

bagaimana aku berterus-terang padamu
setiap kata kaulafazkan mengalir
seperti air terjun sejuk pelepas dahaga.

bagaimana aku berterus-terang padamu
gema suara yang datang membawa pesan
malam masih gelap dan tidur gundah.

bagaimana aku berterus-terang padamu
sebuah gunung di musim-musim jerebu
ada kaki tergelincir ketika mendaki.

bagaimana aku berterus-terang padamu
anak tebing akan runtuh
alir sungaimu pasti berubah.

bagaimana aku berterus-terang padamu
keamanan akan sirna tanpa keadilan
keadilan harus merata pada semua.

bagaimana aku berterus-terang padamu
gerhana dalam sukmamu
kekalahan di malam derhaka.

bagaimana aku berterus-terang padamu
berita itu bukan rahsia
berhentilah berkhianat.


No comments:

Post a Comment