Saturday 14 September 2013

Wajah 50 Tahun Merdeka (Kemerdekaan)


Aku pulang mengingati wajah negeriku,
tanah pribumi dan tanah leluhur.
daftar kenangan panjang itu adalah
tanah gembur seorang musafir
Luka-luka di kaki telah lama sembuh
dan aku telah lama tak melihat wajahmu
Ketika aku berlinggar di angkasamu
seperti memandang cermin diri
Sekarang kotarayamu telah berubah
cuma aku kaku, asing di negeri sendiri.
Menjelang malam Kemerdekaan ini
orang-orang telah siap pesta bunga api
sedang aku penonton yang ditolak-tolak
sesekali mengaduh hujung tumit terpijak.
Aku duduk sendiri di Anjung Senja
menjelang negeriku 50 tahun merdeka
melihat kasyaf wajah-wajah leluhur
dari tanah Mamiang dan kasih Karuhai.

Kota Kinabalu
15 September 2013

*Mamiang, sebuah kampung di pinggir Kuala Kinabatangan, Sabah asal leluhur Penyair.
*Karuhai, anak yang kasih pada ibu dari cerita rakyat dari suku Kedayan/Brunei.

*Antologi Puisi Langit Sukma Di Malam Kemerdekaan


No comments:

Post a Comment