Tuesday 6 August 2013

Id Mubarak, Id Mubarak, 2013

Anak bulan di malam takbir 
lautan tenang setenang langit
kelip-kelap di lembah rimba jati
gemerlapan di langit malam
langit samawi mengirim salam
aku mengucapkan salawat dan
salam kepadamu, Ya Rasulullah,
Kekasih-Mu.

Aku mendakapmu, 
Ramadan Al Mubarak
kini tiba waktunya 
aku melepaskanmu
sekalipun sekuat tenaga 
tak ingin melepaskan.

Ya Rabbi, apabila aku
melampau, Kau selalu
memaafkan, dalam 
kekurangan aku datang pada-Mu.
Ketika terhuyung-hayang 
tanpa sandaran Kau 
mendorongku bukan sekali
tapi sepanjangan nafas perjalanan.

Hari ini aku persiapkan
sepasang sarung.
Buatmu sepasang kurung,
Amatul Qudoos
bulan Syawal dalam 
sukmamu. Kepadamu,
salam dan Id Mubarak
dan  Kasih-sayang-Mu merangkum
benua, lautan samudera
dan langit kejora.

Aku adalah Ansar.
Biar doaku seperti kesabaran
seorang musafir
kasihku pula air sarbat dari 
langit-Mu. Akulah dai'
di lapangan.
'Subhan Allahi-wa bihamdihi - Subhan Allahil-'Azim'
Id Mubarak, Id Mubarak.

Kota Kinabalu
7 Ogos 2013 






No comments:

Post a Comment