Tuesday 5 April 2011

Guru (Malaysia)

kalau kau tanya ia seorang guru
ingatan itu menerpa pantai tak beralas
berdebur, bukan siksaan bagai buah yang tertebuk di pohon
antara langit dan bumi hanya garis lintang memisah
kalau aku katakan memang aku pemalu apa lagi bertanya
bukan bulan kesiangan tapi siang kucup bunga matahari
kilat-kilat cahaya di permukaan kolam
semakin jauh ke dasar pun ada tersimpan rahsia
wah, rupanya aku sudah lupa lagu bintang kecil
kudera lembut kenangan ini
sebelum loceng berbunyi aku meriah mendengarmu
kisah kancil, arnab, kura-kura, harimau, buaya
memang, akupun sepintar, sejaguh, setangkas hero.
Lawanku berkata, mengenal huruf dan nombor menyingkap peti pandora
kerana unggun api Promotheus tersiksa.
kau mengajarku berkata benar, celakanya berbohong
sudah biasa, orang pun tak mau berkata apa-apa
kebenaran mahkota yang hilang, diminta pengorbanan.
di lembah perjuangan, kisah purba ditangiskan, kehandalan wira
kau mengusikku dengan kisah-kisah seribu satu petualangan
bila siang tiba ia meninggalkan kota tradisi pergi berburu
bila malam tiba ia bebayang raksasa tersiksa dari belenggu.
sekarang aku tak malu bertanya, masih pendengar yang baik, terima kasih.

Canberra
6 April 2011

No comments:

Post a Comment