Monday 14 July 2014

Panggillah Aku Ismail*(Ketuhanan)(Palestine)

Panggillah aku Ismail
suatu waktu situasi akan berubah
Pemburu menganggap dirinya 
telah menjadi buruan yang lunak.
Aku menggenapkan mimpimu
nyala api raksasamu padam
kau musnah dan ruhmu menjadi debu.

Panggillah aku Ismail
syahid di medan 
api yang kau ciptakan 
tak akan menyentuh kulit ini.
Kau ingin kuasai angkasa
dan mengirim kasihmu.

Kau muntahkan api dari mulut
dan menuding langit 
lalu wabak maut di Tanah Gaza
menghukum penghuninya.

Panggillah aku Ismail
tanah suci ini peninggalan leluhur
kau tak akan mencoplok
sekalipun seribu satu siasah 
Lahar api 
membakar rongga dadamu.

Panggilah aku Ismail
Kebiadapanmu telah mencipta
malam gelap 
gerun yang panjang
akar keberanianmu tercabut
sampai ke tunjang
permainan licikmu
rimba mengendur
ketika gunung menghindar bertemanmu
lautan dan pulau tak akan
melindungimu
bintang Daud terbakar menjadi abu.

Panggillah aku Ismail
La ilaha illallah Muhammadur Rasulullah
sedikitpun aku tak berganjak dari tofanmu
Ingat, Samawi memital-mital rencana 

Kebijaksanaanmu 
seperti lalang di pinggir jalan
terjilat apimu sendiri.

Panggilah aku Ismail
doa Kau ajarkan itu
akan mematahkan tengkuknya.
Telah datang angin perubahan 
membawa hawa dingin padang pasir
Ketika siren samawi mengingatkanmu
panah-panah api yang kau lepaskan
padam dalam hujan dan angin ribut
kekuatanmu ada pada tali Allah
keselamatanmu 
pada ruh Ummatan Wahidah.

Panggillah aku Ismail
bahang api lahar gunung berapimu
akan sejuk.
Tanggalkan jaket kebongkakkanmu
di situ tak ada keselamatan

Kau menyemburkan maut 
di Tanah Palestine sekarang
berpulang kepadamu.
Dalam senyap dan diam
angin bertukar arah
api kemusnahan pulang kepadamu.

Panggillah aku Ismail
aku telah siap menyerahkan
tengkuk leher ini 
genapkan mimpi malam tadi
pengorbanan tulus.
Aku telah menyahut panggilan-Mu
Pesan keamanan telah datang
Masihkah kau ingin berdusta?
Kebenaran tak pernah berkongsi
dengan kebohongan.
Ya Rabbi, usahlah kata-kata ini
turun dari amarah angin 
sebagai perosak 
Biar air terjun dari gunung
menyejukkan dan melepaskan
dahaga alaf ini.



No comments:

Post a Comment