Tuesday 8 July 2014

Mimpi-mimpi Dalam Ramadan*

Kalau aku terlupa mengirimkanmu
kad idil fitri tahun ini
bukan kerana aku telah melupakanmu
tidak juga disegajakan.

Mimpi-mimpiku di bulan Ramadan
membawa kuntum-kuntum kenangan
masa silam
dan rahsia yang tenggelam
di dasar lautan seakan
kesepiannya tak ingin terganggu.

Aku mengenangkanmu
seperti menghidupkan api lilin
dan membuka album lama
merenung seketika lalu
menarik nafas dan menghapuskan
cahaya lilin dengan ibu jari dan telunjuk.

Dalam kegelapan
seperti aku melihat mimpi-mimpi
di layar putiih
pelaku-pelakunya hidup kembali
bergerak dan berbual.

Aku menontonmu
tak terlalu lama, lenyap dari pandangan
lalu dari setitik cahaya
berkembang seperti bunga
indah kemudian berubah menjadi
taman bunga berwarna-warni
sedang lebah-lebah bunga
menyibukkan diri.

Mimpi-mimpi bulan Ramadan
tak pernah menyeramkan
ia datang seperti musim bunga
dalam cahaya gemilang
menghapuskan noda-noda hitam.

Rumahku tak pernah kosong
datanglah tamu-tamu dan musafir
di sini, kau dihormati sebagai
tamu dari samawi.



No comments:

Post a Comment