Thursday 17 April 2014

Sukma Seorang Khadim (Suasana)

Lama sudah aku belajar tak menaruh dendam
sebagai khadim aku lafazkan kasih-sayang
bukannya mudah berdiam diri ketika dibelasah
sabar dan doa adalah senjata ampuh dan terbilang.

Kalau aku berbahasa sederhana dan mudah
tak bermakna ada isyarat aku membuka jalan
kau melihat itu satu peluang bertukar wajah
dan menghalal perbuatan khianat dan zalim.

Usah menaruh curiga apa lagi berprasangka
tiada lain selain kecantikan dan manisnya Islam
yang terucap dari sukma yang tulus dan sedar
bukankah kita terpanggil hidup berkasih-sayang?

Dapatkah aku membebat persaudaraan ini
apa lagi yang ingin kau ambil dan pinta
kalaulah kau ingin segala yang ada, silakan
asalkan kau tak melarang aku berzikir dan beristighafar.

18 April 2014






No comments:

Post a Comment