Thursday 3 September 2015

Anak Syria di Pasir Pantai Putih Eropah* (Syria)(Boat People)

Ma, aku tak tau kau sedang berada di mana
di tengah badai kau melepaskan dakapanmu
gelap dan dingin air lautan menyedutku jauh
nafasku tersekat air memenuhi rongga dada.

Aku tak melihatmu ke mana kau dibawa pergi
jelas kekalahan ini tak tertebus dan menyerah
suaramu berhenti bergema dan kesabaranmu 
bintang di langit malam telah mengabur jauh.

Ma bilang aku akan tumbuh jadi dewasa
dan akan membela ma sampai ke hari tua
di tanah impian ini akan bermula kehidupan
kemerdekaan dan perjuangan hidup santun.

Ketika lautan telah tenang kembali
siang pun datang membawa khabar
nasib pendatang malam terdampar
dan lain terapung  dibawa ombak.

Aku tak tau kau di mana sekarang ma
di pantai pasir putih ini pengawal pantai 
telah menemukan mereka tak berjaya 
mengenapkan mimpi dan harapannya .

Aku anak Syria yang tak bernama itu
meniarap dan kepala miring sedikit 
di atas pasir putih di pantai Tanah Eropah
tubuh ini, adalah bangkai mulai membusuk.





No comments:

Post a Comment