Monday 11 February 2013

Malam Gong Xi Fa Cai

Di tepi jendela aku merenung langit tetap jelita
ada naga bermain-main sembunyi disebalik awan
kegembiraanmu menyerap ke dalam sukma.

Dari kejauhan aku mendengar bunyi gendang dan gong
dan membayangkan kelincahan dan koordinasi
dua pemain, gerak tari dan lompatannya mencercah
bumbung langit.

Bunyi mercun meletus membuat kembang api
yang indah, merah, hijau lalu langit berdandan
sekilas. Ketika aku sedar, rupanya aku sendiri
di malam gong xi fa cai.

Aku mulai menyemak masa silam, terdapat
satu nama, tapi kau telah lama menghilang
dalam keramaian dan hiruk-piruk kotaraya.
Dalam diam aku bercanda sendiri, aku sepatutnya
bertamu ke rumahmu. Pintu rumah depan
diketuk orang, "Selamat Tahun Baru Ular Air.
Dan sekotak buah oren."

Kota Kinabalu
11 Februari 2012
*AP Volume I, 2013

No comments:

Post a Comment